...Neco o Call of duty 5...
V nadcházejícím čísle Oficiálního Xbox Magazínu dojde k odhalení kompletního názvu pátého dílu série Call of Duty, spolu s několika lokacemi, kde se bude odehrávat děj, plus nějaké další informační drobnosti. A abyste neřekli, že jsme škrti, tak vám to všechno vyslepičíme ještě předtím, než byste se o tom mohli dočíst právě v anglickém OXM. Tak předně - už žádné Call of Duty 5, ale pěkně Call of Duty: World at War (hodně tuctové). Za vývojářské kormidlo se po kratší pauze postaví opět lide ze studia Treyarch, kteří mají na svědomí už druhý a třetí (vyšel pouze na konzolích) díl. Pětka se bude odehrávat, jak už jistě víte, hlavně na ostrovech v Pacifiku, takže určitě nebude chybět Guadalcanal a další významná místa střetu japonských a amerických jednotek. Navíc se ale (opět) podíváme do Ruska a Německa, kde znovu okusíme jaké to je být jedním z milionů Ivanů, kteří ženou Adolfa a jeho pohůnky zpátky do Berlína (včetně ovládnutí centra říše). Největší novinkou v multiplayerovém zápolení je fakt, že budou rozšířeny možnosti kooperace, kterou si nyní bude moci zahrát hned čtveřice kamarádů. Datum vydání sice ještě přesně stanoveno nebylo, ale prý to bude ve fiskálním roce 2009, který končí 31. března 2009. Těšit se mohou majitelé všech současných herních mašinek, kromě PSP.
Popis hry
Callof Duty: World at War dostane hráče do drsných a chaotických bitevdruhé světové války jako nikdy předtím s výzvou přežít jako tým nervydrásající bitvy, které vedly k zániku Osy na evropských ajihopacifických frontách. Titul znovu definuje žánr her z druhé světovéválky díky necenzurovaným situacím a unikátním nepřátelům včetněKamikaze bojovníků, pastí, Banzai útoků a chytrou krycí taktikou,stejně tak strhující akcí s novým kooperativním hraním.
Game info
Call of Duty 4 technologie– hra je postavena na Call of Duty 4: Modern Warfare enginu. Call ofDuty: World at War využívá nejlepší vlastnosti enginu, díky kterým hradisponuje úžasnými efekty a umožňuje hráčům vnímat nové herní prvky,jako například oheň, který ovlivňuje situaci na bojišti. Hráči si mohouprověřit sílu nových zbraní, třeba plamenometu – ten jim umožňujezapálit každou část herního prostředí, kterým se mohou nepřátelémaskovat.
Koordinované hraní– Call of Duty: World at War představuje novinku v této herní sérii –kooperativní hraní, které hře dodává pocit, že nikdy nebojujete sami.Call of Duty: World at War přináší podporu až čtyř hráčů kooperativníhohraní v online módu nebo dvou hráčů na jedné konzoli. To umožňujehráčům prožít dramatičtější a zajímavější bitvy v herní kampani. Tentomód obsahuje i klasické prvky multiplayeru - výzvy, ratingy a onlinestatistiky pro lepší znovu hratelnost.
Nová herní prostředí –hráči bojují za americké a ruské vojáky proti nepřátelům, kteří majínové taktiky, nemají strach, soucit ani čest. Epické konflikty sebojují na více frontách, hráči si zabojují ve vrcholných bitvách druhésvětové války ve filmovém zpracování.
Inovativní mutliplayer– mutiplayer přinesl obrovský úspěch sérii Call of Duty. Nový dílmožnosti hraní prohlubuje a přináší sebou souboje s týmem, jaké jstenikdy předtím neviděli. Kombinací pěších bojů a použití vozidel dodámultiplayeru zbrusu novou dimenzi a nové možnosti.
Filmová kvalita grafiky a zvuku – skvělé schopnosti Treyarchu při práci se zvukem zaručí filmovou atmosféru založenou na Call of Duty 4: Modern Warfare enginu.
Systémové požadavky
Minimální požadavky
- procesor : AMD 64 3200+ / Intel Pentium 4 3.0 GHz nebo lepší
- paměť RAM: 512 MB RAM (XP) / 1 GB RAM (Vista)
- místo na disku: 8 GB
- grafická karta: 256 MB NVIDIA Geforce 6600GT / ATI Radeon 1600XT nebo lepší - nutná podpora shaderů 3.0
-
Aje to tu zase. Jakoby autoři minule vyřkli mantru do roka a do dne.Pátý díl to ale v takové rychlosti proti svému skvělému předchůdciModern Warfare bude mít hodně těžké. Z logiky věci nepřináší nic mocnového, vrací hru do kulis druhé světové války a navíc je vyvíjen jinýmstudiem. Jaký vliv měly tyto riskantní faktory na výsledek? Dozvíte sev podrobné recenzi singleplayeru.
Activisionsi z Call of Duty udělal něco podobného jako Electronic Arts s Need forSpeed. Ať se děje, co se děje, aspoň jeden díl z této série musí každýmrokem vyjít. Po obchodní stránce je to nesmírné plus, protože můžetepočítat se zaručenými obrovskými zisky. Vždyť prodeje minulého dílus podtitulem Modern Warfare hravě přesáhly pětimilionovou hranici adnes už budou pravděpodobně mnohem výše. To vše se hrou, která jeznačným derivátem svých předchůdců, není příliš dlouhá, nepřináší nicmoc nového, a tak je také docela levná na vývoj. Zkrátka formulka, na kterou slyší každý schopný manažer.
Hráčůmto ale může být jedno. Mají vlastní hlavu a z jejich pohledu má hrapředevším bavit. A to Call of Duty zatím pokaždé neomylně splnilo. Jeto tedy jakási sázka na jistotu. Ovšem s výjimkou třetího dílu také navšech dělalo studio Infinity Ward. Nyní se do popředí dostává opětfirmička Treyarch, která dostala nevděčný úkol. Kvalita se od Call ofDuty: World at War očekává automaticky, a kdybyse jí náhodou nedostávalo, byla by to katastrofa, cele ležící nabedrech vývojářů. Co myslíte, dokázali takovou tíhu unést?
Jakznámo, World at War vás zavede zpět do druhé světové války. Z pohleduskvělého Modern Warfare je to trochu škoda. Aktuálních témat je spoustaa umístit hru třeba do některé z občanských válek v Africe by nebyloúplně od věci. Nebo co třeba téma Severní Koreje? Ačkoliv odsud nejsouautoři zase tak daleko. Sice se přesunete zpět do let 1939-1945, ovšempřinejmenším z poloviny změníte působiště.
Worldat War totiž hodně sází na tichomořskou frontu. Zastřílíte si tak protifanatickým Japoncům, když budete bojovat o mnohé ostrůvky v Pacifiku.Jak už je u Call of Duty zvykem, příběhová stránka je eliminována nanaprosté minimum, a kdo čekal aspoň plytkou, i když místy zajímavouzápletku typu Modern Warfare, nechť si nechá zajít chuť. Tohle jsouopět jen na sebe poslepované úrovně, z nichž si odnesete jen minimumfaktografických údajů.
Většinounebudete vědět ani, kde bojujete, natož za koho hrajete. Naopak cílemise jsou poměrně důležité a je třeba říct, že se opět vyvíjejídynamicky, takže v průběhu jednoho levelu toho stihnete opravdu hodně.Připravte se na starý známý standard typu likvidace protitankovýchstřílen, vyčištění baráků, obrana důležitých pozic či dobývání ještědůležitějších. Po této stránce nečekejte vůbec nic nového. Do dějovéhoa chaotického průběhu japonského tažení se zapojí ještě rozsáhláintermezza z Evropy. Co by to bylo za Call of Duty, kdybyste si v němnezastříleli ve Stalingradu či Berlíně. Na obranu World at War je třebaříct, že tyto mise patří k tomu nejlepšímu, co jste ve druhoválečnémstandardu této střílečky zažili.
Začínáto odstřelovací misí ve Stalingradu, která není zdaleka tak akční, jakje na Call of Duty zvykem a která tak trochu připomíná černobylskývýsadek z Modern Warfare. I proto, že máte věrného průvodce v podoběostříleného generála, s nímž se setkáte jen po hrozivém řádění Němcův zakrvavené fontáně. Následně se na evropské frontě přesunetek Berlínu a nakonec i do jeho úplného nitra. Ale jelikož vlastněnebudete vědět, kde jste, půjde stejně jen o to střílení. Jakovždycky. Již pátý díl série se vyznačuje svou brutalitou. Tu uvidíte napalmách zavěšené americké vojáky, kteří se bezvládně pohupují, tam zasemáte zastřelit pár vzdávajících se Němců, a když to neuděláte, budetesvědky dobře namíchaného Molotova koktejlu s jejich přísadou.Samozřejmě všude stříká krev, a když se nepřátelům trefíte přímo dohlavy, vytryskne její gejzír. Ovšem v tom množství budete z brutalityspíše otupeni, než abyste ji vnímali jako jednu z hrůz války.
Treyarchsi nedovolil převzít iniciativu a popostrčit sérii jiným směrem, nežjakým ji už léta diriguje Infinity Ward. World at War je tak dílemmožná nejpodobnějším svému předchůdci. Skutečně se hraje hodně podobnějako Modern Warfare, byť v jiných kulisách. Ale je to, jako kdybyste sena Matějské pouti přesunuli od jedné střelnice ke druhé, jinakstylizované. Pochopitelně je v popředí stále ono kosení stovek a tisícůprotivníků, kteří na vás nabíhají spíše bezhlavě než nějakkoordinovaně. Omezeny nebyly ani archaické přístupy, které jsou siceneustále kritizovány, ale nad nimiž se vždy tak nějak přimhouří oči.Jistě, je to ona přísná koridorovitost. Trochu jsme se báli, jak todopadne v případě japonské džungle, ale autoři to nakonec zvládli sectí.
Ne že by vám dali prostor navíc, to vůbec ne, ale úrovně navzdory své striktní stavbě naprvní pohled vypadají vzdušně a jsou logicky ohraničené. Když si je aleprohlédnete pořádně a v klidu (což je docela problém), zjistíte, žejsou v zásadě velmi malé. V té rychlosti, v jaké je ale Call of Dutyobvykle hráno, tento nedostatek ani nestihnete zaregistrovat a už jstejinde.
Kroměkoridorů přežily také skripty, kterým vděčíme za skvěle inscenovanouválečnou atmosféru, ale zato musíme snést řadu logických nedostatků.Jak už je dobrým zvykem, úzký koridor obvykle ústí na většíprostranství, kde se strhne přestřelka, v níž se hráč skrývá za zídkamia opatrně (i když, jak se to vezme) kosí stále se množící nepřátele. Tise ale množí do aleluja, jakoby jich bylo nekonečné množství. Hra totižčeká, až převezmete iniciativu a popoběhnete trochu blíže líhni vojáků.Tak se dostanete třeba až do domu, a jakmile se vám to povede, nikdenikdo. S tím souvisí i odlišné módy střelby vašich parťáků. Ti střílídocela jalově, ale jen do chvíle, než se vaším přičiněním posune linie vpřed. Pak se jim okamžitě zpřesní muška a sejmou každého, kdo už tam v takové chvíli nemá být.
Docelalitujeme, že se Treyarch nepochlapil a nevytvořil pro hru nějaký tenefektní systém krytí. Takhle můžete před zídkou akorát zalehnout čizakleknout, ale nelze přes ní střílet z krytu. To je velká škoda atroufáme si říct, že by to hratelnosti jedině prospělo. Co je tedy veWorld at War nového ?Inu, moc toho není. Kromě jinak poskládaných úrovní v odlišném a nutnododat, že velmi atraktivním prostředí, jsou to především fanatičtíJaponci. Ti jsou vcelku stejně hloupí jako jejich evropské protějšky,ale neváhají obětovat život za vlast.
Tímse vlastně ospravedlňuje taktika tupého nabíhání na hráče. Japonci honavíc ještě sejmou na zem a je třeba rychle zmáčknout příslušnouklávesu, jinak je po vás. To je občas dost frustrující, jelikož sestaráte o střelbu na dálku, když v tom vás zezadu napadne Japonec a vyse prostě už zachránit nestihnete. Kde se vzal? Asi spadl z nebe.Podobným opruzem jsou němečtí hafani, ti ale aspoň nabíhají přehlednězepředu. Japonci mají navíc oblibu skrývání v korunách palem, takžepozor na to.
Zbraníje jako obvykle spousta a dá se říct, že vám bude docela jedno, jakouzrovna používáte. Hlavně, že je v ní dost nábojů a pálí dostatečněrychle i průrazně, což až na výjimky platí o všech. Jednu úroveň sipřitom zahrajete takřka výhradně s plamenometem, což je opravdováohnivá jízda. Jindy pro ozvláštnění zase usednete do tanku a vydáte sena větší rozměr bojiště. Opět platí, že lékárničky neexistují a léčítese chvilkou klidu. Stejně jako minule fungují granáty. Jsou užitečné,ale občas dokáží z rukou nepřítele pěkně zatopit. Ještě, že se dajíhodit zpátky.
Worldat War používá ten samý engine jako Modern Warfare. Přestože už zdalekanejde o nejmodernější technologii, na inscenaci velkolepých bojů, kteréjsou ale ve své podstatě komorní (rozsahem úrovní) stačí. Navícskutečně nemá cenu počítat polygony na těle nepřátel, když jich zajednu minutu dvacet postřílíte. Důležité je, že se daří navoditválečnou atmosféru, i když, jako obvykle, značně přemrštěnou. Ve Worldat War možná až příliš. Pro samé výbuchy někdy nevidíte, co se kolemděje. Kdyby se to stalo párkrát, tak nic proti. Ale tady jede občasjeden výbuch za druhým. Na druhou stranu, zmatek byl ve válce určitětaké.
Cose týče zvuku, možná je to subjektivní, ale nám prostě příliš nesedl.Zbraně jsou od sebe podle střelby prakticky nerozeznatelné –pochopitelně nejde-li o kulomet a plamenomet – a všechny vydávajíjalový zvuk, ne nepodobný babiččině šicímu stroji. Pokud dávají autořitakový důraz na inscenaci válečné atmosféry, měli by se aspoň pokusit orealističtější zvuky. Hudba je na tom o poznání lépe a podporujedynamickou hratelnost
Callof Duty: World at War tak víceméně plní sliby. Treyarch neslibovalžádnou revoluci a nepřinesl téměř ani žádné novinky. Jistě, pár novýchprvků tu je, ale spíše jen detailů. I když, taková možnost projetkampaň v kooperaci je jistě lákavá. A vůbec celý multiplayer stavící nazákladech Modern Warfare je atraktivním rozšířením (šestihodinového)singleplayeru. Přece jen už ale nemůžeme být tak odvázaní a slepík nedostatkům hry. Ty tu zcela určitě jsou, hratelnosti nevadí, alepomalu by se měly začít odstraňovat a nejen vydávat stále to samé.Nehledě na to, že Modern Warfare bylo přece jen kompaktnější a troufámesi tvrdit, že i lepší. Treyarch tak znovu nepřekročil stín velkéhobratra. Za singleplayer tedy udělujeme 77%.Návštěvníky GameParku ale jistě zajímá také mutliplayer. Jak už je unás zvykem, pozornosti se mu dostane v samostatné recenzi.